חדשות ואירועים

העיר דורשת צדק חברתי

האם תכנון עירוני יכול להתמודד עם סוגיות של צדק חברתי? ומה מידת הצדק במבנה העירוני הנוכחי של באר שבע? שאלות אלו של תכנון עירוני וצדק חברתי נדונו במפגש שנערך במרכז מנדל למנהיגות בנגב

האם תכנון עירוני יכול להתמודד עם סוגיות של צדק חברתי? ומה מידת הצדק במבנה העירוני הנוכחי של באר שבע? שאלות אלו של תכנון עירוני וצדק חברתי נדונו במפגש "העיר דורשת צדק חברתי - תכנון ותיקון בבאר שבע", שנערך במרכז מנדל למנהיגות בנגב ב-30 באפריל.

במפגש הוצג דו"ח הסדנה במדיניות עירונית שקיימה המחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן-גוריון בשנת הלימודים תשע"ג. משתתפי הסדנה, בהנחיית פרופ' אורן יפתחאל, בחנו את מצבה החברתי של העיר בארבעה ממדים של שוויון: הסביבה הבנויה, המעמד החברתי-כלכלי, קבוצות הזהות בעיר והדמוקרטיה (מידת שקיפותם והגינותם של התהליכים), וכן את תכנית המתאר החדשה של העירייה, המתגבשת בשנה זו ושואפת למקד את פיתוח המגורים והמסחר בשכונות הוותיקות של העיר.

​מסקנת משתתפי הסדנה הייתה שהעירייה פועלת בכיוון הנכון בכמה מן הממדים (הפערים באיכות הסביבה הבנויה והנגישות), אך נותנת מענה חלש באחרים. על סמך הממצאים הציעו מחברי המסמך המלצות ורעיונות למדיניות תכנונית מתקנת.

הדיון הער שהתקיים הציג כמה נקודות התייחסות שונות על העיר באר-שבע, מצבה ומידת הצדק הקיימת בה. דיון זה הדגיש את חמקמקותו של מושג הצדק. קדם לדיון זה פאנל תגובות של אדריכלית העיר יוספה דברה, סגן יו"ר איגוד המתכננים מר גיא קב ונקי ומיכל כהן - סגנית היו"ר של התנועה לחיים בכבוד.

המפגש ממשיך מסורת ארוכה של ערבי עיון ודיון בין אוניברסיטת בן-גוריון ובין מרכז מ​נדל, אשר עוסקים בסוגיות תכנוניות הנוגעות במרחב העירוני של מטרופולין באר שבע. מפגשים אלו מהווים הזדמנות נדירה לדיון ציבורי בין אנשי אקדמיה, קובעי מדיניות ותושבי העיר, ולחיבור ייחודי בין המחקר האקדמי לעשייה הפרקטית.

את המהלך כולו מוביל ד"ר יצחק (קיקי) אהרונוביץ, החוקר ומרחיב בסוגיות של עירוניות וכיצד אלה חוברות להכשרה למנהיגות. החיבור הייחודי בין חקר הסביבה-העיר לבין מקומה של מנהיגות הוא הפיתוח המנדלי המהווה את התשתית לתכניות במרכז.

מנהלת המרכז, עדי ניר שגיא​​, הביאה את דבריו של מתכנן הערים הברזילאי הנודע ג'יימה לרנר: " העיר היא לא הבעיה - העיר היא הפתרון". לרנר פעל לערוך שינוי עירוני דרמטי בעיר קורטיבה שבברזיל, שבראשה עמד, וכן היה מעורב בתהליכים רבים של שינוי עירוני ברחבי העולם.

מסר זה מחזיר את האחריות לשינוי לתושבים, למובילי העיר ולמנהיגות המקומית. מרכז מנדל למנהיגות בנגב מוביל מהליכי חשיבה אלו, המתורגמים למעשי מנהיגות המביאים לשיפור איכות החיים בעיר.