שירה בקול רם
חינוך נוער באר שבעי לביטוי פואטי והערכה אסתטית
צילום: משפחה
איך מחנכים נוער באר שבעי לביטוי והערכה אסתטית ופואטית?
חינוך הומניסטי, פלורליזם, עידוד יצירתיות ודמיון.
אֲנִי גַּנָּב קָטָן
מְאֹד אֲנִי גַּנַּב מִלִּים
מִפֹּה לְשָׁם
מִיּוֹם אֶתְמוֹל אֶל הַמָּחָר
בְּלִי בּוּשָׁה
נִגּוּן אוֹ קֶצֶב כְּלָל
אֲנִי יוֹרֵד אֶל הָרְחוֹב וּמְלַקֵּט
מִלִּים מִלִּים
תִּלֵּי מִלִּים שֶׁנִּדְבָּקוֹת אַחַת אַחַת
לְמִשְׁפָּטִים דְּבוּקִים
כְּמוֹ חִרְיוּנֵי יוֹנִים עַל הַפְּסָלִים
שֶׁבְּכִכַּר הָעִיר
וְהֵן בּוֹנוֹת לְבַד עוֹלָם חָדָשׁ
וְלִי נוֹתְנוֹת סִפּוּק קָטָן מְאֹד
אֲנִי גַּנַּב מִלִּים
ערן צלגוב
שִׁיר הוּא דָּבָר שֶׁאֲנִי קוֹבֵעַ
שֶׁהוּא שִׁיר לְאַחַר שֶׁאֲנִי כּוֹתֵב
אוֹתוֹ כְּשִׁיר אוֹ כְּל ֹאשִׁיר אֲבָל
מְפַרְסֵם אוֹתוֹ כְּשִׁיר וְעַכְשָׁיו
תִּקְבְעוּ מֵחָדָשׁ מָזֶשִׁיר
דויד אבידן
"וזו בדיוק טענתנו נגד החינוך המודרני... המרדף העיוור אחר ידע מושגי, בדרכו לקטגוריזציה ובחינה, ובנטייתו להתמחויות על פי האינטרסים של יעדים תעשייתיים, הורג [החינוך המודרני] את הדמיון הפואטי של הילד, מייצר נשמות נטולות מטאפורות, מוחות שנעים מגושמים בביצה המנטלית של קלישאות, עבדים מאולחשים חסרי רגישות להפשטות." (הרברט ריד).
במילים אחרות – ללא חינוך לחשיבה מטאפורית אנו מקבלים אזרחים.יות בעלי אופי נורמוטי – החיים ומדברים קלישאות.
תוכנית דומה החלה בארה"ב ב-2005 ושמה "poetry out loud". התוכנית מונה כיום כ-3.8 מיליון תלמידות ותלמידים, כ-60 אלף מורות ומורים בכמעט 16 אלף בתי ספר ברחבי ארצות הברית. מדוע שתוכנית דומה לא תעבוד בארץ, ותהפוך אולי לרשת של בתי ספר המתחרים זה בזה?
צילום: משפחה
משורר, משרגם, משרבט, עורך, מו"ל ופעיל חברתי. בעל תואר שני בספרות מאוניברסיטת ניו יורק. החל את דרכו בהקראות שירה בפיצוציות, בתחנות דלק, בקניונים ובשווקים עירוניים. הקים את כתב העת לשירה "דקה", וב-2012 את הוצאת הספרים העצמאית "רעב". מרבה להרצות מעל במות אקדמיות וחוץ-אקדמיות על הקשר בין הפואטי לפוליטי ובין האתי לאסתטי.