חדשות ואירועים

ערכים: בין דיבורים למעשים

כיצד ערכים מתורגמים למעשים? במסע בן יומיים בחיפה ובסביבתה פגשו עמיתי תכנית ואדי אל ח'ליל מנהיגות, משילות ודפוסים של הובלה חברתית

עמיתי תכנית מנדל למנהיגות מקומית בוואדי אל ח'ליל יצאו בתחילת חודש מרס לרטריט עמוס של יומיים בחיפה ובסביבתה שנושאו ערכים: בין דיבורים למעשים. מטרת הרטריט הייתה לפגוש מנהיגות, משילות ודפוסים של הובלה חברתית, ולבחון כיצד ערכים מתורגמים למעשים.

בתחילת המסע ביקרו העמיתים בכפר כמא. במרכז המורשת של הכפר שמעו על סיפורו המרתק של העם הצ'רקסי, על הכאב הגדול של רצח העם ועל המסע לארץ ישראל, ההתיישבות והקמת הכפרים הצ'רקסיים. העמיתים נפגשו עם ראש המועצה המקומית זכריא נאבסו ונחשפו למנהיגות בעלת אוריינטציה "ניהולית" – סדר, מבנה וכללים ברורים של ניהול יישוב, כמנוף לבניית קהילה וטיפוחה.

שאר המסע נערך בעיר חיפה. העמיתים ביקרו בשכונת חליסה שבעיר התחתית ולמדו מפי נציג השכונה יואב בר על מנהיגות הצומחת מלמטה – מתוך השכונה, מתוך התארגנות התושבים. בר סיפר על ניסיונותיהם המורכבים והקשים במאבק למען שוויון זכויות בעיר – למען השקעה בחינוך השכונתי, בתשתיות ובשיפור איכות החיים של תושבי השכונה. מהמקרה של שכונת חליסה למדו העמיתים על חשיבות היוזמות המקומיות, העצמאיות כמעט, של תושבים למען שינוי: פעילותם של תושבי השכונה המחישה כיצד דווקא מנהיגות לא ממסדית, הצומחת מהשטח ומארגנת תושבים לפעולה, היא ​שמתניעה מהלכים.

למחרת ביקרה הקבוצה בבית הגפן – מרכז תרבות ערבי-יהודי. הקבוצה נפגשה עם מנהל המרכז, אסף רון, ביקרה בתערוכה במרכז ושמעה על פעילויות למען קירוב בין ערבים ליהודים בעיר. מפגש מרתק נערך עם שהירה שלבי, חברת סגל מרכז מנדל למנהיגות בצפון, שסיפרה על פעילותה הציבורית-חברתית למען הפיכת חיפה מעיר מעורבת לעיר משותפת. הקבוצה למדה משהירה על מנהיגות "משלבת" – התארגנות של תושבים ואנשי אקדמיה הפועלים להובלת שינוי בעיר תוך ניסיונות לגייס מערכות שלטוניות מקומיות כגון חברי מועצה ופקידות עירונית, ולקבל מהן תמיכה. בדבריה הדגימה שהירה את חשיבות השילוב בין המאמצים לשינוי התודעה, התפיסות והשיח החברתי-תרבותי בעיר, ובין יישום שינויים פרגמטיים במציאות – בבתי הספר ובשכונות. הרטריט כולו אפשר למידה על דפוסי מנהיגות שונים ומגוונים, וסייע להמשך הגיבוש של קבוצת ואדי אל ח'ליל והשיח הפורה בתוכה.​​

ערכים: בין דיבורים למעשים