חדשות ואירועים

ערכים במרכז העניינים

כמאה משתתפים מכל קבוצות האוכלוסייה בנגב גדשו את האולם של מרכז מנדל למנהיגות בנגב לדיון ציבורי בנושא "מקומם של הערכים בזירת העשייה הציבורית בנגב". היה זה אירוע השיא של פורום החינוך לערכים של מחוז דרום בהובלת אפרת בשירי​

כמאה משתתפים מכל קבוצות האוכלוסייה בנגב גדשו את האולם של מרכז מנדל למנהיגות בנגב בערב שלישי, 25 בפברואר 2014, לדיון ציבורי בנושא "מקומם של הערכים בזירת העשייה הציבורית בנגב". היה זה אירוע השיא של פורום החינוך לערכים של מחוז דרום בהובלת אפרת בשירי, בוגרת מחזור א' של תכנית המנהיגות של ב"ש.

הערב נפתח בדברים של מנהלת המרכז, עדי ניר שגיא, שסיפרה על הדילמה בין מתן מעט משאבים להרבה שותפים לבין מתן משאבים מרובים למעטים. בדילמה הזאת ניר שגיא בוחרת (וכך גם מוסדות מנדל) באפשרות השנייה, מתוך אמונה שאותם מעטים יהיו סוכני שינוי אפקטיביים אשר יביאו את בשורת השינוי הלאה, למעגלים רחבים יותר.

ערכים במרכז העניינים 

השופט המחוזי ברוך אזולאי תיאר את המתח שבין הגישה הפורמליסטית במשפט לבין גישה שהוא כינה "ערכית", שבה השופט מרשה לעצמו לפרש באופן יצירתי ורגיש את לשון החוק. השופט אזולאי מצדד בגישה השנייה, חרף חסרונותיה והעובדה שהיא שנויה במחלוקת.

פרופ' אשר בשירי, מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית חולים סורוקה, הציג טיפוסי דילמות האופייניים לעבודתו. הרופא, כך הסביר, מצוי בתווך שבין תפיסות ערכיות ותרבותיות שונות, והשאלה היא האם אפשר לעשות שימוש ברופא ובידע הרפואי כדי לקדם

אג'נדה כזאת או אחרת. האם אפשר שלא לעשות שימוש כזה?

פרופ' יניב אלמוג תיאר את אמונתו העזה שרופא הלומד מדעי הרוח יהיה לא רק אדם יותר טוב ואזרח יותר טוב אלא גם רופא יותר טוב. לדברי אלמוג, רופא כזה יהיה – בזכות חשיפה לפילוסופיה, לספרות ולהיסטוריה – אדם רגיש יותר ופתוח יותר ללבטים ולכיווני חשיבה חלופיים.

ד"ר ספא אבורביעה תיארה את המתח שבין זהותה כערבייה פלסטינית ובדואית לבין העובדה שהיא חברת סגל בארגון המקדם אג'נדה ציונית מובהקת. יכולת התמרון של חבר סגל בארגון מוביל שינוי לקדם אג'נדה אינה יכולה שלא להיות מושפעת מגבולות השיח ומן הנוף האנושי המרכיב את הארגון עצמו.

ד"ר סמדר בן אשר חשפה סיפור אישי ואנושי מכמיר לב, על סטודנטית בדואית מצטיינת אשר ניש​אה ממש לקראת תום לימודיה לתואר השני. נישואיה אלה הגבילו מאוד את יכולתה ללמוד, ופגעו אנושות בחופש התקשורת ובחופש התנועה שלה. בן אשר הדגישה את הקונפליקט המוסרי שלה, בשעה שרצתה בכל לבה לחלץ את הסטודנטית הזאת מגורלה ומצד שני נעתרה לבקשות הסטודנטית שתניח לה לעשות זאת בדרכה ובקצב שלה חרף האלימות שחוותה. במקרה הזה היה לסיפור "סוף טוב", אך ד"ר בן אשר נמנעה מלטעון כי כך יהיו פני הדברים בכל קונפליקט דומה בעתיד.

בתום סבב ההרצאות הקצר עברו המשתתפים ל"שולחנות עגולים" ובהם העמיקו בסוגיות שנדונו. אפרת בשירי עצמה, מובילת הערב, השתתפה יחד עם ישראל שורק בהמחזת קטע מיצירתו של סארטר "ידיים מזוהמות". במהלך הדיון שאחרי ההצגה אמרה: "מי היה מאמין שאנשים בימינו יסכימו לשבת במסדרון כדי לשמוע דיון על ערכים ומשמעותם".

​​