חדשות ואירועים

"משם לכאן, ומכאן לאן?" – פתיחת תכנית ואדי אל ח'ליל

​לאחר חודשים של ציפייה ותהליכי גיוס ומיון, נפתחה במרכז מנדל למנהיגות בנגב תכנית חדשה – תכנית מנדל למנהיגות מקומית בוואדי אל ח'ליל. את התכנית מנהלים קאסם אלצראיעה וד"ר רותם ברסלר גונן.

בתכנית 17 עמיתים (6 נשים ו-11 גברים) מחורה, מלקיה, מתל שבע ומהיישובים הבלתי מוכרים שבסמוך. העמיתים בתכנית בעלי תארים אקדמאיים מתקדמים ועוסקים בהובלה ובקידום של נושאים חברתיים מגוונים בנגב בתחומי החינוך, הרווחה, הנוער ושירותי הבריאות.

יומה הראשון של התכנית נפתח בחגיגיות ב-7 באוקטובר. עדי ניר-שגיא, מנהלת המרכז, בירכה את המצטרפים תוך הדגשה של חשיבותה של מנהיגות מחוללת שינוי בנגב. עדי פתחה בדבריו של הפילוסוף המוסלמי הראשון אל פאראבי מהמאה התשיעית לספירה, המתאר בספרו 'דעותיהם של אנשי העיר המעולה', מה בין תכונות המנהיג לבין העיר שבה מובל מעשה המנהיגות – בלשון ההכשרה שלנו.

מנהלי התכנית הדגישו את בנייתה של התכנית כיחודית למשתתפיה, המביאים רוח של עשייה ושינוי בתחומי החברה במרחב הנגבי. מוקד הלמידה עסק בשאלות של זהות – התגבשותה, משבריה והשינויים החלים בה במהלך חיינו. במפגש הפתיחה התארח ח"כ פרופ' יוסי יונה, שהציג את סיפורו האישי ותובנות שעולות ממחקריו בנושא זהות. לדבריו, הזהות היא תהליך דינמי, משתנה ולא קבוע, ויש בכך אופטימיות רבה, שכן ההנחה היא שאדם יכול להשתנות, להכיל בתוכו זהויות שונות ולצמוח מתוך מגוון זה. כמו כן טוען יונה שגיבוש הזהות מתרחש מתוך יחסי הגומלין בחברה. כלומר, זהותנו נבנית במידה רבה על-ידי היחס של האחר כלפינו, ולכן הדיאלוג החיובי בין אנשים חשוב כדי למנוע מאתנו את הצורך להתבדלות ולהגדרה עצמית או קבוצתית השונה מהאחר.

תכנית מנדל למנהיגות מקומית בוואדי אל ח'ליל תארך שנתיים. השנה הראשונה תוקדש לגיבוש הקבוצה, ללמידה תיאורטית ומעשית ולגיבוש חזון, ובשנה השנייה יושם דגש על למידה מתוך העשייה עצמה. מטרת התכנית ליצור קבוצת מנהיגות מקומית שתפעל על בסיס חזון מקצועי וחברתי, ותהיה מעורבת בהובלת תהליכי שינוי ביישובי ואדי אלח'ליל.​