חדשות ואירועים

יום עיון בנושא העיר ערד

ביום העיון, אשר נערך במרכז מנדל למנהיגות בנגב, נכחו כ-80 משתתפים, מרביתם בני העיר ערד, ובהם ראשת העירייה טלי פלוסקוב ומנהלי אגפים בעירייה.  באירוע נכח עו"ד יעקב (ינקלה) שטיינברג, מנהלו לשעבר של מרכז מנדל למנהיגות בנגב

ב-29 בדצמבר 2013 נערך במרכז מנדל למנהיגות בנגב יום עיון בנושא העיר ערד. ביום העיון נכחו כ-80 משתתפים, מרביתם בני העיר ערד, ובהם ראשת העירייה טלי פלוסקוב ומנהלי אגפים בעירייה.

יום זה היה הזדמנות לחזור ולבחון את המתרחש בעיר ערד לאחר המחקר שערכו ד"ר בתיה רודד וד"ר יצחק (קיקי) אהרונוביץ' במסגרת תהליך הלמידה לקראת פתיחתה של תכנית ערד למנהיגות צעירה, תכנית שהתקיימה בשנים 2010-2009. מחקר העומק האחרון על ערד פורסם בשנת 1979, והיעדר המחקר האקדמי על ערים קטנות ובינוניות בולט ומקשה לא מעט על הבנת המושג עירוניות בערים מעין אלו.

היום נפתח בשלוש הרצאות. בראשונה, "ערד מאז ולעתיד – סכנות וסיכויים" הציג ד"ר אהרונוביץ' מעין מבוא כללי לעיר, ולסיכויים שיש לה לעומת הסיכונים לנוכח מדיניות ממשלתית המוגדרת כ"שליטה מזניחה". בהרצאה השנייה, "נופי הזהות המקומית והתביעה לזכות על ערד" הציגה ד"ר בתיה רודד את הזכות לעיר כפי שהדבר משתקף בהתארגנויות של תושבים סביב סוגיות עירוניות שונות, חלקן כתגובה וחלקן כיוזמה. ההרצאה השלישית, שנשא ד"ר ארנון בן-ישראל, עסקה בכביש 31 ומשמעותיו כאתר אינסטרומנטלי לכאורה, המייצר ומספר את סיפורו של המרחב של העיר ערד וסיפורם של היישובים הערבים שלאורכו.

לאחר הפסקה קצרה הציגו שלוש בוגרות תכנית המנהיגות יוזמות שהן מעורבות בהן בתחום עיסוקן. נילי סורקיס, מנהלת מרכז הצעירים בערד, סיפרה על פעילות מרכז הצעירים ועל האתגרים הניצבים בפני צעירים בפריפריה. שרון דלמן הציגה את מרכז הגישור והדיאלוג שהקימה בעיר לפני מעט יותר משנה. אנה סנדלר, מנהלת מחלקת התיירות בעירייה, שיתפה את הנוכחים בפעילויות שהעיר יכולה להציע והציגה את התכנית האסטרטגית המתגבשת. הצגותיהן של שלוש הבוגרות היו מרשימות, ועוררו תקווה ואמונה בכוחן של הנשים הללו ובפעולות שהן עושות לחולל שינוי בעיר.

חלק האחרון של הערב הוקדש לפאנל בנושא תכנון העיר ערד, בהנחיית יעקב לקס (לקסי). בפאנל הציגה פזית שאולי מאפיינים אדריכליים בעיר ערד, וארנה אנג'ל הציגה את נושא הפיתוח הכלכלי המקיים.

באירוע נכח עו"ד יעקב (ינקלה) שטיינברג, מנהלו לשעבר של מרכז מנדל למנהיגות בנגב, שניהל את המושב הראשון והדגיש את הצורך לקיים דיוני עומק כאלה בערים קטנות מסוגה של ערד. תודתנו נתונה לעו"ד ינקלה שטיינברג ולד"ר בתיה רודד – שותפתנו.