חדשות ואירועים

זהויות בערים מורכבות, סיפורן של לוד ויפו – ריטריט קבוצת ירוחם ורמת הנגב

תכנית מנדל למנהיגות מקומית בירוחם ורמת הנגב קיימה בראשית חודש דצמבר את הריטריט הראשון שלה

הריטריט התקיים לקראת סופה של חטיבת הלימודים שעניינה "זהות וערכים". יפו ולוד נבחרו בשל העובדה שאוכלוסייתן המגוונת – ערבים ויהודים, ותיקים וחדשים, חילוניים ודתיים, עשירים ועניים – מציבה אתגרים ודילמות של זהות לפני תושביהן והנהגותיהן. גרעיני המתיישבים החדשים שבאו להתערות במקום כדי לפתחו ולהתפתח בו, בבחינת 'קהילה בתוך קהילה', מעוררים דינמיקת זהויות ייחודית נוספת, פורייה אך גם מאתגרת. בשני ההיבטים האלה ישנם קווי דמיון בולטים בין ירוחם ורמת-הנגב לבין הערים לוד ויפו.
 
בריטריט פגשנו את אביב וסרמן, מייסד "קרן לפיתוח לוד", שחידד את המורכבות ואת מה שמכונה "הפוליטיקה" בחייהן של ערים קטנות. ליאור ז'ורנו – ממקימות כפר הסטודנטים בלוד ומנכ"לית שותפה של "תוצרת הארץ" תיארה את פעילות הסטודנטים ותפקידם בהחייאת שכונות העיר. ביקרנו בכפר הסטודנטים ובו שכונת מכולות. בהמשך היום פגשנו את איילת חבה – מהנהלת הגרעין תורני בעיר, שדיברה על סוגיות ודילמות של רעיון מתפתח.

​היום השני זימן לנו ביקור מרגש בבית הספר קולג' דה פרר, שם פגשנו במהא עאבד – מנהלת בית הספר, ובסגנה מייקל. הביקור הדג​יש את היכולת והאפשרות של קיום משותף תוך פשרות ודגשים על נושאי שפה ותרבות. המשכנו בסיור מרתק על זהויות וחיבורים בין שכונות וקבוצות ביפו וחתמנו את היום במפגש עם אינגי רובין – מנהלת מרכז מנדל לתרבות ביפו, שם ערכנו עיבוד ראשוני של רשמי הסיור. 

הרחקת העדות והפניית המבט "החוצה" סייעה למשתתפים בהבנה ובבירור נוסף של הבעיות וההזדמנויות הקיימות בירוחם וביישובי רמת הנגב. כמו כן, ההיכרות עם דילמות פריפריאליות שנמצאות כל כך קרוב למרכז, האירה מזווית שונה את המושג "פריפריה", שישמש אותנו בהמשך הלמידה.

ריטריט קבוצת ירוחם ורמת הנגב בלוד ויפו