חדשות ואירועים

תכנית למנהיגות מקומית ברהט מסיימת את שלב ההכשרה

בנוכחות ראש עיריית רהט טלאל אל קרנאווי ציין מחזור ב' של תכנית מנדל למנהיגות מקומית ברהט את סיום שלב ההכשרה​

בנוכחות ראש עיריית רהט טלאל אל קרנאווי ציין מחזור ב' של תכנית מנדל למנהיגות מקומית ברהט את סיום שלב ההכשרה.

בדברי הברכה שלה קראה עדי נ​יר-שגיא, מנהלת המרכז, את שירו של המשורר מחמוד דרוויש חשוב על האחר. "מבוגרי התכנית מצפים לתרום לחברה על בסיס חזון השואף לקידום איכות החיים של תושבי הנגב באומץ ומתוך מחויבות", אמרה. "בפעולתם זו הם נדרשים לחשוב על החברה כולה – הבדואים והיהודים בנגב – תוך ראיית הכוחות והאתגרים המגוונים הדורשים שינוי" .

ראש עיריית רהט, טלאל אל קרנאווי, הודה למרכז מנדל למנהיגות בנגב על תכנית ההכשרה. "כל הפרויקטים שבוגרי התכנית מקדמים הם פרויקטים חשובים. הם ממוקדים בתחומי עשייה שאינם מטופלים בחברה הבדואית, וחשוב שיטופלו", אמר אל קרנאווי, והבטיח שהבוגרים יזכו לתמיכה ולשיתוף פעולה של העירייה בקידום היוזמות.

אחר מכן התפצלו המשתתפים ל-11 שולחנות עגולים, ובהם הציג כל אחד מהבוגרים את היוזמה החברתית שעליה עמל במשך השנתיים במסגרת הפרויקט האישי. תחומי הפרויקטים הם:

  • הקמת קבוצת כדורגל ייצוגית לחברה הערבית הנגב – ג'לאל אבו קוידר
  • קידום השיח על ההכרה ביישוב הלא מוכר אבו קוידר – עארף אבו קוידר
  • לימוד השפה הערבית בבתי ספר יהודיים – בילאל אשקיר
  • קבוצת כדורשת לילדות ולנערות בסיכון – אלהאם אלזברגה
  • העסקת חרשים ואילמים ברהט – חסן אלעביד
  • מועדון חברתי לחרשים ואילמים – סלומה אלזברגה
  • מרכז לשימור מורשת הבדואים – סלימאן אבו סכות
  • מיגור ההטרדות המיניות בחברה הערבית – הנד אבו ג'עפר
  • סלון אינטלקטואלי לנשים ברהט – דועאא אלעוקבי
  • פרלמנט צעירים – אברהים אלסייד
  • מרכז להשכלה והעצמה עבור נשים בדואיות בערערה – יסמין אבו ג'אמע

את הדיונים בשולחנות הובילו בוגרי התכניות, והשתתפו בהם בעלי עניין וידע בתחום, נושאי תפקידים מרשויות ומגופים מקצועיים, ופעילים קהילתיים שהיוזמה עוסקת בתחומי הידע והפעולה שלהם. בדיונים הועלו תובנות, חלופות והצעות לשותפויות לשם קידום היוזמות.

בטקס קבלת התעודות שנערך לאחר מכן הודתה הנד אבו-ג'אפר, נציגת הבוגרים הטריים, למנהלי התכנית. "לכל אחד מאתנו יש מנהיגות מיוחדת. המשותף לנו הוא הרצון לשנות ולשפר את פני הנגב, לשנות ולעשות למען הקהילה שלנו", אמרה ופנתה בתודה גם למר מנדל. "מר מנדל היקר, אני יודעת שאתה לא שומע אותי עכשיו, אבל אני בטוחה שתשמע את דבריי או שיעבירו לך. אנחנו רוצים להביע את הערכתנו ותודותינו על התרומה שלך וההשקעה בנו. תהיה בטוח שהשקעת במקום ובאנשים הנכונים. אתך, ועם יוזמות כמו שלך, בטוח שנגיע לשיפור משמעותי בפני הנגב".

"מנהיגות ביישובים הערבים מאופיינת בחיבור מסור ומחויב למקום, המונעת מן הצורך ומתוך האמונה שלמרות האתגרים החברתיים והפוליטיים היומיומיים שהם מתמודדים עמם, חייבים לפעול למען מציאות טובה יותר. לא כי אין ברירה, אלא כי זו הבחירה המודעת באמונה ובתקווה", אמרה ד"ר ספא אבו רביעה, מנהלת התכנית. "קבוצה זו עסקה בלמידה על ההיסטוריה והזהות שלה, כבני המקום וכמנהיגי המקום. האתגר האמיתי שלה היה ליצור שיח פתוח וביקורתי פנים-חברתי, מתוך מקום אמיץ, גאה, ערכי ובלתי מתפשר, בכלים ביקורתיים ובחיבור הדדי לשדה העשייה", אמרה.

"התהליך שעברו הבוגרים מזמן את האפשרות להתבונן בצורה שונה במציאות. לבחון אותה, לבחון את העמדה שלכם, תוך הצבת אמות מידה חדשות לערכים ולמחירים שאתם מוכנים לשלם כדי לקיימם. לבסס את תפיסת העולם שלכם ולגבש אותה", אמר המנהל השותף של התכנית, ד"ר יצחק (קיקי) אהרונוביץ.

את הטקס, שנערך ב-10 ביוני, הנחה חבר סגל מרכז מנדל למנהיגות בנגב קאסם אל צראיעה, והוא נחתם בחלוקת תעודות למסיימים ובארוחת ערב​ חגיגית.​


מחמוד​ דרוויש

כשאתה מכין את ארוחת הבוקר שלך, חשוב על האחר
אל תשכח להאכיל את היונים
כשאתה מנהל את מלחמותיך, חשוב על האחר
אל תשכח את שוחרי השלום,
כשאתה משלם חשבון המים, חשוב על האחר
אל תשכח את מי שיונק מי עננים
כשאתה שב אל הבית, ביתך, חשוב על האחר
אל תשכח את עם האוהלים (הפליטים)
כשאתה ישן ומונה את הכוכבים, חשוב על האחר
יש אנשים שאין לה מקום לישון
כשאתה נותן דרור לנפשך במטאפורות, חשוב על האחר
חשוב על אלה שאיבדו זכותם לדבר
וכשאתה חושב על רחוקים אחרים, חשוב על עצמך
​ואמור, הלוואי אני נר באפלה