חדשות ואירועים

תקווה בימים סוערים: תפקידה של מנהיגות

יום למידה משותף לעמיתי תוכניות המנהיגות הפועלות במרכז מנדל למנהיגות בנגב בשנת הלימודים תשפ"א

​מסורת ותיקה במרכז מנדל למנהיגות בנגב – יום למידה משותף לעמיתי התוכניות – קיבלה השנה, בצוק העתים, צביון ייחודי. צוות המרכז, בניצוחה של חברת הסגל ד"ר עינב עודי אייזיקוביץ ובסיועם הנמרץ של רבים מעובדי הקרן, הקים מרחב "פיזיטלי" (שילוב של פיזי ודיגיטלי), המאפשר לכל המשתתפים לחוש, ולו במרומז, שהם בכינוס של ממש. על מסך המחשב מופיע שער הכניסה, והגולשים בשעריו יכולים לא רק להיכנס אל חללי ההרצאה ולהתעדכן במאמרים ובסרטונים רלוונטיים, אלא גם להתרווח בהפסקות עם מוזיקה לבחירתם, וחשוב מכול: להיפגש זה עם זה.

הסביבה הוירטואלית של יום הלימוד המשותף

עמיתי תוכנית מנדל למנהיגות אזורית בבאר שבע (מחזור ד'), תוכנית מנדל למנהיגות אזורית בעוטף עזה ותוכנית מנדל למנהיגות תרבות בנגב (מחזור ג') התכנסו ביום זה למפגש הלמידה הייחודי, שמטרתו היכרות בין עמיתי המרכז ובניית קהילת עמיתים הפועלת לשיפור איכות החיים בנגב באמצעות היכרות ולמידה משותפת. לשם כך התבקשו העמיתים להשתתף בתרגיל היכרות עכשווי ומסקרן של "עמית.ה במסכה" בהובלת פרופסור סמדר בן אשר.

מנהלת המרכז ד"ר עדי ניר שגיא פתחה והדגישה את חשיבותה של קהילה. עדי הציגה זאת גם באמצעות מחקר עדכני של חוקר המנהיגות אלכסנדר האסלם, הטוען כי זהות חברתית חיונית לבני האדם בכך שהיא מאפשרת לנו לרתום את מגוון השאיפות שלנו למערכת תוצאות שהן מפתח לאופי ולאיכות של המנהיגות והתשתית לפיתוח ארגון  מכל סוג שהוא. ככל שתחושת הזהות המשותפת גוברת, כך עולה האפשרות למנהיגות אפקטיבית ולארגון אפקטיבי.



הנושא המרכזי של היום היה "מנהיגות בימים סוערים", שהרי הטלטלות הבריאותיות, החברתיות, הכלכליות והפוליטיות שכולנו חווים לאחרונה מזמנות אתגרי מנהיגות רבים כל כך.

את ההרצאה המרכזית נשא פרופ' אלי לואיס מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וכותרתה "חוכמתו של הגוף החולה: מנהיגות במבחן". בהרצאה זו הדגים פרופ' לואיס את טענתו ולפיה סימפטומים של מחלה הם אינדיקציה לתהליכי ריפוי, וכי מאבק חסר פשרות ואלים בסימפטומים עלול להיות שגוי ומסוכן. לדבריו, מידה מסוימת של חשיפה לגורמי סיכון איננה בהכרח מזיקה, ויש מקרים שבהם היא הכרחית לתהליכי ריפוי.

האתגר הגדול שבו נתקלו העמיתים היה התמודדות עם משמעותה החברתית של המטפורה הרפואית. כצפוי, הסוגיה עוררה במעגלי השיח בין העמיתים תהייה ומחשבה עמוקה, ולא רק סיפקה כלי התמודדות מעשיים עם תלאות היומיום ועם צומתי ההכרעה שלפנינו. ביסודו של דבר, מנהיגות מנדלית מחייבת קבלת הכרעות בעיניים פקוחות, ויום משותף כזה מבטיח את פקיחתן לרווחה.

יום הלמידה בנה היכרות חוצת-תוכניות ושיח כן ופתוח של העמיתים על אתגרי המנהיגות בנגב בעת הייחודית של משבר רפואי גלובלי הדורש חשיבה ייחודית ויצירתית למען קידום רווחה וטוב חברתי משותף.

ד"ר עדי ניר שגיא