חדשות ואירועים

מנהיגות והקשר: האם מנהיג נדרש להיות כוחני?​

ההיכרות עם החברה הבדואית בנגב ועם ירוחם עמדה במוקד הסיור שערכו עמיתי תכנית המנהיגות המקומית של באר שבע בסוף חודש מאי

קבוצת המנהיגות המקומית בבאר שבע יצאה בסוף חודש מאי לסיורה השני לשנה זו במסגרת הלימוד בנושא מנהיגות והקשר. הפעם הוקדש הסיור להיכרות עם החברה הבדואית בנגב ועם ירוחם, שבה מתגוררות שתיים מעמיתות התכנית.

הסיור החל בכפר זרנוק של שבט אבו קווידר, בהנחיית ג'לאל אבו קווידר – עמית במחזור ב' של תכנית מנדל למנהיגות מקומית ברהט. את בפגישה עם מנהל בית הספר, חאתם אבו קווידר, וצוותו. הסיור בבית הספר כלל גם את אוהל ההידברות, החממה האקולוגית, מתחם המטאורולוגיה והספרייה. העמיתים שוחחו עם התלמידים ואף פצחו בריקוד עם תלמידות בשיעור ספורט.

"המדינה כמו זרקה אותנו לים, והשאלה היא מתי ניפגש בחוץ ובאיזה מצב נהיה", עאטף מסאעד

מהכפר נסענו לערערה בנגב, לביקור במכללת הדרום, שמייסדה ומנהלה הוא בוגר מחזור א' של התכנית למנהיגות יישובית ברהט –עאטף (רפי) מסאעד. עאטף הציג את מטרות המכללה ואת גלגוליה עד כה, והדגיש את חשיבותה לנוכח רמות האבטלה והנשירה מהשכלה בחברה הערבית-הבדואית בנגב בכלל ובערערה בפרט. "המדינה כמו זרקה אותנו לים", אמר, "והשאלה היא מתי ניפגש בחוץ ובאיזה מצב נהיה". דברים אלו גררו דיון על האחריות למצב הקיים ולשינויו – האם זו אחריות המדינה? האם במסגרת המסורת הקיימת אפשר לחולל את השינוי המיוחל? עם שאלות רבות יצאנו לירוחם.

בירוחם התכנסנו לארוחת צהריים מפנקת אצל המבשלת שולה כנפו, השייכת לקבוצת מבשלות מירוחם בניהולה של עמותת עתיד במדבר. במהלך הארוחה סיפרה שולה על חייה ועל תפקידה בפרויקט. אחר כך סיירנו ביישוב עםמיכאל ביטון, ראש ​​המועצה. מיכאל פירט את תכניותיו​ לעיר ואת האתגרים הניצבים בפניה.

בשיחת הסיכום, שנערכה בבית הקפה "זמן איכות" שהוקם לא מכבר בירוחם, העלו העמיתים תובנות​​ ראשונות על החברה הבדואית בנגב כפי שנחשפו אליה, ובעיקר דיווחו על תחושת שיתוק שעלתה בהקשר זה. אחד העמיתים סיכם את היום בשאלה: "האם מנהיג נדרש להיות כוחני?"

מנהיגות והקשר: האם מנהיג נדרש להיות כוחני? 
מנהיגות והקשר: האם מנהיג נדרש להיות כוחני?