חדשות ואירועים

מרחב לצעירים ולקהילות צעירות בערד

בינואר 2014 ייפתח בערד מרחב לצעירים ולקהילות צעירות, שמטרתו לתת מענה תרבותי וקהילתי לצעירים בעיר. המרחב הוא יוזמה של נילי סורקיס, מנהלת מרכז הצעירים בערד ובוגרת תכנית המנהיגות היישובית של מרכז מנדל למנהיגות בנגב

בינואר הקרוב ייפתח בערד מרחב לצעירים ולקהילות צעירות, ביוזמתה של נילי סורקיס, בוגרת תכנית המנהיגות היישובית של מרכז מנדל למנהיגות בנגב. מטרות המרחב הן לספק את התנאים להיווצרותן של קהילות צעירים, לתת מענה תרבותי וקהילתי לצעירים וליצור בקרב הצעירים בערד תחושה של קהילתיות ומעורבות.

היוזמה להקמת המרחב נולדה לפני כחמש שנים על רקע התהליכים שהעיר ערד עוברת בשנים האחרונות: מצד אחד, הגירה שלילית של צעירים חזקים ושיעור גבוה של עולים חדשים הנסמכים על תשתיות עירוניות מוגבלות – תהליכים שכרסמו בחוסנה הקהילתי של העיר ובהון החברתי הדרוש להתפתחותה. ומצד שני, לערד פוטנציאל עצום: מעבר יחידות צה"ל מביא עמו אנשי קבע צעירים, ובעיר יש שיעור גבוה של סטודנטים בני העיר הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה ושל סטודנטים המתגוררים בעיר בזמן לימודיהם. ואכן, בשנים האחרונות יש מחסור בדירות להשכרה, אשר הביא לידי עלייה במחירי השכירות.

באמצעות יצירת שותפות תלת-מגזרית בין המשרד לפיתוח הנגב והגליל, עיריית ערד, הסוכנות היהודית, JNF אנגליה, גזית גלוב, קרן נס ו"השתתפויות בנכסים", התאפשרה הקמת המתחם במרכז קליטה נטוש בערד. הוא יכלול 112 יחידות דיור סטודיו משופצות ויהיה מקום מושבו של מרכז הצעירים העירוני, שימוקם בקומת הקרקע. תחומי הפעילות העיקריים של המרחב יהיו דיור – הפעלת מערך של פתרונות דיור במחירים מוזלים לצעירים. קהילה – הפעלת תכניות תרבותיות-קהילתיות שעיקרן יצירת מרחב לפעילות ומפגש בין צעירים. יזמות עסקית או עסקית-חברתית – עידוד צעירים לפתח יוזמות עסקיות שיוקמו על-ידם ולמענם, הפקת אירועי תרבות במתחם והקצאת חלק מן הרווחים לטובת הפעילות בו או לטובת פעילויות קהילתיות. נוסף על כך, במקום יינתנו ייעוץ והכוונה במגוון רחב של תחומים: השכלה גבוהה, מלגות, תעסוקה, הכשרה מקצועית, מעורבות חברתית, תרבות ופנאי (סדנאות חיילים משוחררים, הקמת מרכז לימוד של האוניברסיטה הפתוחה, קולנוע קהילתי וכדומה). קהלי היעד הפוטנציאליים של המרחב החדש יהיו אפוא קהילות צעירות, סטודנטים, צעירים בני העיר, אנשי קבע וצעירים המגיעים לתקופות קצרות (שנת שירות, מכינות קדם-צבאיות).

יוזמת המרחב, נילי סורקיס, מספרת שבמסגרת הקמת מרכז הצעירים בערד נחשפה לסוגיות עירוניות דמוגרפיות, ובהן הצורך במציאת פתרונות דיור לאוכלוסיות צעירות בעיר. היא מציינת את חשיבות ההכשרה שקיבלה בתכנית המנהיגות היישובית של מרכז מנדל למנהיגות בנגב, את ההזדמנות לשתף פעולה עם קבוצת אנשים איכותית, בני המקום, ואת יתרונותיה של החשיבה המשותפת. סורקיס, תושבת ערד, עלתה לארץ מרוסיה בילדותה, גדלה באופקים ועברה לערד עם הוריה בגיל 14, סיימה בה את בית הספר התיכון ושבה אליה בבגרותה.